Výprava za svobodu Tibetu a Palestiny

Loď: MARTINA Bavaria 36, ECOS, Šibenik - Marina Mandalina

Posádka: skipper Jarda, Martin (Mozol), Láďa, Pavel a Troubeličáci: Jirka, Mazzi, Párek, Karfík

Termín: 19.-26.6.2010

Pohodová plavbička, kdy jsme si ze začátku užívali spíš deště, ale nebyl problém s větrem, až na jednu vyjímku stále něco foukalo. Posádka pohodová a zkušená. Celkem jsme projekli cca 40 litrů nafty.

Zhodnocení plavby?
Celkem hodnotím plavbičku kladně, nikomu se nic nestalo, počasí nám problémy nedělalo, přestože to zprvu žádnej zázrak nebyl. Vyzkoušeli jsme si všechno, vítr, bouřky, yachting, užil jsem si to :-) Z Martina je kapitán. Nováčkům se to taky líbilo, zkusili něco nového. Loď sice problémy dělala, ale všechno jsme zvládali v pohodě :-)

Přehledová mapka:

Záznamy z GPSky v detailech ke stažení (Logy do Google Earth)

Sobota - Neděle - Pondělí - Pondělí2 - Úterý - Středa - Čtvrtek - Pátek

Klikněte a zvolte soubor uložit jako.

Trasa a popis plavby

TRASA DO CHORVATSKA

Cesta do Šibeniku byla organizována dvěma autama ze Zlína a Olmika. Sraz v Břeclavi s cílem nakoupit, bohužel se nakonec ukázalo, že Tesco zavírá o půlnoci. Abychom pořešili alespoň nějaké zásoby (krom Laďova guláše a nějakých baget na cestu) jsme vykoupili všechny piva naa benzínce. Tým v OL měl za úkol zjistit, kde mají v Bratislavě otevřen nějaký obchod - TESCO. V Blavě jsme tedy pořídili nějaké další piva a hlavně něco poživatelného a ukuchtitelného k snědku.

Sobota

Do Šibeniku jsme dorazili přes Maďarsko kolem jedné odpoledne. Po cestě jsme dělali spoustu bezpečnostních přestávek. Naběhl jsem do Ecosu a byla mi přidělena Anita, s tím ať si ji projdu. Prošel jsem si ji a když jsem se vrátil, tak prý úřední šiml a prej máme tu co stojí vedle. Tak jsem si prošel i Martinu, tentokráte důkladněji i s Martinem, adeptem na skippera :-) Předávka celkem rychlá. Po proškolení vázání fendrů a MOB (Man Over Board) jsme kolem 17:00 vyrazili kanálem na Zlarin. V 19:30 jsme nakonec zabójili u na Kakanu u Tratica. Trochu klesl tlak z 1030 na 1028 hPa. Upluto 13,5 Nm. Borci nahodili pruty a postupně jsme se rozlezli do kajut.

Neděle

Počasí stále pod mrakem, ale příjemně foukalo (do 25 uzlů). Cca v 11:00 jsme vyrazili na protivítr na Primošten. Cestou jsme stihli natrénovat MOB, když nám jedna větší vlnka spláchla naši pasarelu. V Před pátou jsme zakotvili v Primoštenské zátoce. Celkem 6 hodin plavby. Večer jsme prováděli trénink na člunu. S Mazinem jsme začli zachraňmovat češky, co stály na břehu a jejich skipper nemohl spustit motor. Jedna nám unikla, poněvadž jsem nevydal rozkaz náležitě důrazně a odvezl ji na jeji loď. Další tři slečny jsme již přivezli na správnou loď Martina. Trocha jsme se pobavili, než jejich skipper přišel na fintu jak zprovoznit svůj motor na člunu :-) Večer pak probíhala klasická volná zábava :-)

Pondělí

Start v 6 ráno, počasí naprd, jedem bouřka nebouřka na motor proti větru dešti směrem na Split, kde si Mozol chce složit Chorvatskou zkoušku Voditelj Brodice Kategoria B. Ta ho opravňuje k vedení jachty do 30GT v teritoriálních vodách Chorvatska. Zatímco řešil úředničinu a zkoušky jsme poobědvali v ACI Marině za 260Kun parkovného. Upozorňuju, že to byl jen půlden. Přesně od 12:30 do 17:00! Za ten bordel co v tom přístavu plaval to fakt nestálo. Do té vody se nedalo vlízt. Šprcky, vložky, igelitky - Jóóóó ve Splitu to žije. NICméně pozitivní bylo nakonec počasí. Ukázalo se první slunko a proběhlo sušení všeho, co stihla do té doby pokřtít slaná voda. Na večer jsme vyrazili na motorna Brač u Ošibova. Faktor pařby se prudce zvedl :-) a vrcholil při házení kotvy. Nakonec se nám urvala až kolem sedmé ráno. Upluto 42nM, celkem 9 hodin vše na motor.

Úterý

6:00 - 7:00 Proč nejedou logy? Zjišťuju že ani nehlesnou. Nemáme sonar, motor: JEDE - ASPOŇ TAK, ÚÚÚFFF! Kotvu borci vytáhli na rukách a padáme. Skály se vzdalují. Prší. Na moři celkem vlny, směrem k Visu tipuju i silnější vítr kolem 40, což se může rychle zvrhnout. Volím zvolnění stylu a probuzení posádky. Na bóji v LUčici hned vedle zjisťujem že voda a plynovej hořák je zatím funkční. Kafe se uvařit dalo, čerpadlo se sice nijak svižně netočilo, ale voda tekla. Posádka se postupně probouzela, chytala ryby a vůbec koupačka, hygiena...Ryby nebrali, zvolili jsme oběd v místní hospodě. Borec (Hamoun, majitel hospody) nás naložil, dovezl i odvezl. Celá sranda stála kolem 2200 Kun. Lignje i ryby byly dobré, chodů bylo dost, piva taky. Zůstali jsme nakonec navečer uvázaní, Hamoun nám ráno na osm slíbil dovézt 5 čerstvejch chlebů, což bylo celkem zásadní pro vyplutí na Vis další den.

Středa

Posádka připravená, odpočatá, počasí ideální, první den SLUNCE!!! V 9:30 vyrážíme. Po půlhodince motorování a nabrání kurzu už slušně foukalo. Budíky naběhly jen na pár minut. Vítr byl slušnej, tipl bych si kolem 30 uzlů. (To v tabulkách je "near gale" tedy "mírný vichr" :-) Zprava dozad nám to zas tak moc nevadilo, vytáhli jsme genu a kus hlavní plachty a bezpečně a svižně jsme dofoukli k Visu. U visu klasika, Zvednou se vlny. Ale nebylo to tak hrozné, koupačce na laně jsme neodolali. Kolem 14:00 pak vyvázaní přímo naproti hospodě na hlavním mole. Vis, město Vis. Hned po přistání jsem sehnal nějakou zeleninu, Martin chleba a nějké jídlo z kozumu a hlavně díky kuchařům (Mazzimu +) byl hrnec parádní až po vrch plnej gulášovky. Se chlebem jela :-) Nakonec nám to večer však stejně nestačilo a museli jsme nakonec do hospody na lignje :-) Pozitivní zpráva, loď se po půlhodině na elektrice chytá, funguje už dokonce i rádio.Zjištujeme, že elektriku odstřelila prasklá sprcha. Nikdo ji celou dobu nepoužil, byla jen jemně prasklá a pomalu tekla.

Jinak bujarý odpolední i noční program na Visu, zelená dredařka, s podobně okovanou kámoškou (Rakušanky). Nakonec jsem byl první kdo odpadl a šel spát. Upluto 4,5 hod plavby, z toho cca 1hodina na motoru koupačka a rozjezd. Během dne byly vyhlášeny dvě stoutěže, z nichž jedna měla dva výherce, druhá díky obránci naší lodě (prý to řešil Pavel), nikomu nevyšla.

Čtvrtek

Jedem do toho splitu pro ten Mozolův řidičák. Tedy v 6:00 první budíček, Mozol zjišťuje kdy otvírá kancelár kde máme papíry a nakonec vyrážíme za příjemného sluníčka i počasí do Splitu. Na Lodi už jede komplet vše, baterky jsou OK. U mola ve Splitu provádíme výsadek a jdem ve třech zkusit hodit kotvu. Což nám teda vůbec nešlo. Po čtvrtém pokusu jsem to vzdal, a věřil že výsadek nepotrvá víc než hodinu. Nakonec jsme ve dvě vyrazili pohodově na Rogoznicu, kde jsme v osm stihli poslední místo na mole. Trochu jsme se tam pomotali při uvazování. Borec ukazuje pojeď já se ho ptám jestli se uvázat předkem ale nakonec tam byly 3 metry tak jsme se vytáhli na můřing normálně. Místo bylo zajímavé - ještě před oficiálním zeleným majákem :-) Upluto rekordních bylo 60NM (109) km, celkem 12 hodin plavby. Zpestření dne: Surfing na pasarele. Vítěz Párek. Mám videjko, zkomprimuju ho a časem vyvěsím. Večer v pohodě na palubě, částečně v hospodě. Noční program fajn.

Upluto 60M, 12 hodin plavby.

Pátek

Počasí pořád parádní, slunce pralo od sedmi. Odpadky, nákupy jídla, snídanička a pohodově kolem poledne odrážíme plachtit a využít posledního plachtění, směr k ostrovům před šibeníkem. Vítr ideální kolem 20-25 uzlů, lechce protivětru na ostrovy najít nějakou koupačku. V pět jsme nakonec vyrazili zpátky do Šibeniku na benzinku a do domovzkého přístavu. Kotvení na benzince i v prístavu na jedničku (ale v Mandalině byli místní, takže lana nám uvázali skoro sami)

Závěr: Večer byla loď suchá, vyšlo to pěkně. Ani kapka alkoholu. Vypilo se odhadem 400 piv, 2,2 litry koňaku, 6,7 litrů rumu a pár dalších litrů kořalky. Seznámil jsem se s pár dalšíma námořníkama a vyprávěli si zážitky z plaveb. A postupně jsme šli spát.

Sobota

Předání lodi, zjištění, že jedno lano máme nařezaný z předchozí plavby. V lodi trochu vody, ale OK.